https://academyarte.com/templates/jm_iliya/images/logo-loading.gif

فام رنگ و اهمیت آن در طراحی داخلی

  آموزش دکوراسیون داخلی کلاس آموزش طراحی و دکوراسیون داخلی در بهترین آموزشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی تهران

بی شک همه ما در زندگی با افرادی روبه رو شده‌ایم که پس از دیدن منزلی زیبا، آن فضا را با کلی هیجان برای ما شرح داده‌ و قطعا در حین گزارش از آنچه دیده‌اند به ترکیب رنگ‌ها هم اشاره کرده‌اند.

آنچه می‌توان آن را پاشنه آشیل طراحی آماتور نامید، مفهوم پیچیده و فوق تخصصی رنگ و ترکیبات آن می‌باشد؛ مقوله‌ای که وابسته به حس بینایی است. در تقابل با واژگان و تعریف و خلاصه سازی عوام از آنچه می‌بینند در قالب واژگان و اسامی رنگ‌ها.

برای روشن‌تر شدن موضوع توضیحی هر چند مختصر از رنگ‌ها می‌دهیم. در هنرهای تجسمی:

سه رنگ: " قرمز ، آبی ، زرد "

و دو نارنگ ( فاقد رنگ‌دانه ): " سیاه و سفید " وجود دارد.

از ترکیب دو به دوی رنگ‌ها به 9 رنگ فرعی میرسیم: " آبی بنفش، بنفش، بنفش قرمز، قرمز نارنجی، نارنجی، نارنجی زرد، زرد سبز، سبز، سبز آبی"

و از ترکیب هر سه آن‌ها با هم رنگ قهوه‌ای ساخته می‌شود که در مجموع 13 رنگ حاصل می‌شود. حال از ترکیب نارنگ‌های سیاه و سفید با این سیزده رنگ از هر کدام به ده تونالیته می‌رسیم؛ بطور مثال رنگ قهوه‌ای دارای ده تنالیته از تیره تا روشن می‌باشد. به عبارتی علاوه بر سیزده رنگ خالص، 130 فام رنگی هم داریم. مضاف بر آن، از ترکیب دو نارنگ سیاه و سفید، به نارنگ طوسی میرسیم که آن نیز دارای ده تونالیته خنثی از تیره تا روشن می‌باشد. همچنین از ترکیب نارنگ طوسی با سیزده رنگ خالص، 13 رنگ " چرک " نیز ساخته می‌شود.

در مجموع این ترکیبات به ما " 169 طیف رنگ " می‌دهد که هر کدام دارای کد مشخص‌اند که چشم یک معمار داخلی قادر به تفکیک و شناسایی آن‌ها باید باشد.

ولی مشکل آنجایی رخ می‌دهد که در ادبیات محاوره‌ای ما تنها 10 نام مشخص برای شناخت رنگ‌ها داریم که عبارتند از: 

" سیاه، سفید، طوسی. قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش، نارنجی و قهوه‌ای " 

لذا از به زبان آوردن 159 رنگ دیگر ناتوانیم. که در بهترین حالت با کمک گرفتن از تشبیهات رنگی مثل: آبی فیروزه‌ای و سبز مغزپسته‌ای و امثالهم، شناخت نهایت 20 رنگ دیگر را نیز برای خود ممکن می‌سازیم. اما باز حدود 140 طیف رنگ همچنان قابل بیان نیستند. لذا در محاوره عوام، تمام این فام‌های رنگ با همان 10 تا 30 اسم به مخاطب معرفی می‌شوند.

حال فرض کنید فردی وارد فضایی شده است که یک معمار داخلی با علم به کارکرد و هارمونی این 169 طیف رنگی از 4 یا 5 فام آن‌ها استفاده کرده و فضایی هماهنگ و دلنشین خلق نموده باشد؛ آنگاه آن فرد پس از خروج از این خانه بخواهد با اشتیاق دوست خود را که قصد دارد خانه‌اش را طراحی نماید، راهنمایی کند. قطعا این فرد علاوه بر اینکه کارکردهای رنگ را با توجه به موقعیت خاص هر خانه نمی‌داند، حتی قادر به بیان صحیح فام‌های بکار گرفته شده در خانه‌ای که دیده است هم نمی‌باشد. چون همانطور که گفته شد تمام 169 طیف رنگ، در محاوره به همان ده نام واژگانی محدود می‌شوند و فرد آماتور با کمک گرفتن از آن اسامی، رنگ‌ها را به خاطر سپرده و حال قصد بازگو کردن آن‌ها را دارد. واضح است که این راهنمایی چقدر مخاطب را به بیراهه خواهد برد.

این موضوع اتفاقی است که برای جامعه معماران داخلی به کرات می‌افتد. بطور مثال دوستی تماس میگیرد و تلفنی در ارتباط با رنگ منزل و مبلمان نظرخواهی می‌کند و چون این محدودیت واژگان برای معماران نیز وجود دارد ( و معماران صرفا از طریق کد هر رنگ آن را به خاطر می‌آورند ) قادر به راهنمایی فرد آماتور نیستند؛ که بعضا این سکوت به حساب خساست معمار هم گذاشته می‌شود. در حالیکه طراحی یک فضا بطور کلامی امری کاملا محال است و طراح داخلی تنها در صورت حضور فیزیکی در مکان با توجه به مجموعه عوامل تاثیر گذار ( نور، مساحت، ارتفاع، کاربری، روانشناسی رنگ‌ها و غیره ) می‌تواند کدهای خاصی از طیف رنگ‌ها را برای فضا در نظر بگیرد و زیر نظر خودش در محل اجرا شود.

این مساله هنگام خرید وسایل و مبلمان منزل نیز به نحوی دیگر رخ می‌دهد. بطور مثال خانمی که برای اتاق کودک خود تختی از طیف رنگی " آبی بنفش " خریده است؛ برای تهیه پرده وارد فروشگاه می‌شود و با به زبان آوردن نام بنفش فروشنده پرده‌ای از طیف " قرمز بنفش " به او می‌فروشد. بدیهی است آخر کار دو فام رنگ کاملا بی ربط در اتاق کودک بکار گرفته شده است که تنها اشتراک آنها با یکدیگر نام بنفش می‌باشد!.

آموزشگاه آزاد هنری قدیمی
دپارتمان آموزش دکوراسیون داخلی
رضا صمدی . تیر 98

 

 

 

logo-samandehi
بالا