https://academyarte.com/templates/jm_iliya/images/logo-loading.gif

نکاتی پیرامون ترکیب‌بندی برای عکاسی بهتر

اسنپ شات‌ها جهان را آنگونه که دوربین شما می­‌بیند نشان می­‌دهد در حالی که عکس گرفته شده با تأمل در ترکیب‌بندی، جهان را آنطور که شما می­‌بینید نشان خواهد داد. با توجه بهاینکه ترکیب‌بندی می­‌تواند بسیار پیچیده باشد، استراتژی‌های اساسی و پایه متعددی در عکاسی از موضوع‌های طبیعی نیز مورد توجه قرار می­‌گیرد.  در این مقاله 5 تکنیک از موارد پایه برای ثبت عکس‌های قدرتمند معرفی و بررسی می­‌شود. 

مقاله آموزش عکاسی و ترکیب بندی در عکاسی ترجمه محمد قدیمی

آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی قدیمی
دپارتمان آموزش عکاسی حرفه‌ای

 

در ادامه به تشریح پنج نکته ساده ولی کلیدی در بهبود ترکیب بندی عکاسی به ویژه عکاسی طبیعت خواهیم پرداخت و در سلسه مقالات آموزشی بعدی به معرفی نکات مهم دیگر می‌پردازیم:

{plusone}

1- هدایت چشم به درون قاب ( Lean eye in ):

یکی از مؤثرترین راه‌های انتخاب یک ترکیب‌بندی قدرتمند، استفاده از عناصر بصری برای هدایت چشم بیننده به داخل صحنه می‌باشد. عناصر هدایت کننده می‌توانند هر چیزی باشند ( خطوط، منحنی‌ها، ریتم و... ). خطوط هدایت کننده که از پیش‌زمینه به سمت پس زمینه کشیده می‌شوند بسیار قدرتمند بوده و بیننده را به درون عکس می‌کشند. موارد دیگری مانند ریتم ( Rhythm ) و حرکت بصری، از نزدیک به دور و پایین به بالا نیز می‌توانند بیننده را به کاوش و کشف عکس مشتاق کنند.

مقاله آموزش عکاسی آموزش ترکیب بندی قوی در عکس  

 Canon 5D III - Canon 16-35mm f2.8 L EF II - at 1/2 S, f/16, ISO 50 

Sea stack, Samuel H. Boardman State Park

بررسی عکس:

در تصویر فوق، موج در حال خروج به عنوان خط هدایت کننده در ترکیب‌بندی استفاده شده است. سایر اشکالی که در پیش‌زمینه قرار گرفته‌اند نیز همین نقش را ایفا می‌کنند. موج به شکل منحنی چشم را وادار به حرکت و پیمایش درون قاب می‌کند تا به صخره مثلث شکل درون قاب هدایت کند.

تصویری دیگر:

مقاله آموزش عکاسی طبیعت و ترکیب بندی در عکاسی طبیعت و کادر بندی تخصصی عکاسی طبیعت

 

 2- یافتن پیش‌زمینه‌ای خوب ( Find a good foreground ):

وجود پیش زمینه می‌تواند به عکس عمق بخشیده و عکس را تقویت نماید. ارائه یک مرکز توجه قوی به عنوان نقطه دیدگانی این توانایی را دارد تا یک صحنه آشفته و مغشوش را ساده و بالطبع تأثیر گذارتر نماید.

 مقاله آموزش ترکیب بندی در عکاسی و نقش حضور پیش زمینه در یک تصویر خوب

Tamron 24-70mm f2.8 Di VC SP + PL and 3Stop ND filters - at 30" S, f/11, ISO 100

Los Cuernos, Torres del Paine National Park, Patagonia, Chile 

بررسی عکس:

در عکس فوق که از یک برکه آرام هنگام یک طلوع زیبا گرفته شده است، عکاس در ترکیب بندی عکس خود از خطوط منحنی‌وار ساحل پیش‌زمینه و ساحل مقابل برای قاب کردن انعکاس کوه و آسمان و همچنین رنگمایه‌ها استفاده نموده است. به این ترتیب، با ترکیب‌بندی قوی به عکس عمق نیز بخشیده است.

همچنین از نگاه فنی با استفاده صحیح از ابزار و بهره‌گیری از فیلتر پلاریزه برای بهبود کنتراست و همچنین فیلتر کاهنده به میزان 3 درجه نور و رنگ‌های موجود را به زیبایی ثبت کرده.

 

3- مشغول کردن چشم با طرح‌های تکرار شونده ( Engage the eye with repeating patterns ):

با توجه به نیاز ذاتی و توانایی‌های ذهن در سازماندهی آشفتگی و بینظمی، افراد به طور طبیعی جذب الگوها ( Pattern ) می‌شوند. چشم با یافتن یکی از این طرح‌ها به دنبال پیدا کردن المان‌های مشابه متمایل می‌گردد. بر همین اساس، یک عکاس زیرک می‌تواند از اشکال، رنگ‌ها و طرح‌های مشابه و تکرار شونده جهت تشویق بیننده برای دیدن بخش‌های مختلف عکس استفاده کند. تکرار بصری چشم بیننده را به حرکت واداشته و انرژی و پویایی در ترکیب‌بندی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، تکرار می‌تواند توازن و تعادل تولید کرده و با اضافه کردن ساختار به ترکیب‌بندی، به صحنه نظم بخشد. همچنین می‌توان با قرار دادن طرح به عنوان سوژه اصلی، عکس های اثرگذارتری ساخت.

آموزش عکاسی طبیعت و بهبود ترکیب بندی در عکس‌های طبیعت 

 Canon 5D III - 100-400mm f4-5.6 L RF IS + PL Filter - at 1/3 S, f/32, ISO 100

Tarn 2, Ian Plant Acadia National Park

بررسی عکس:

در این عکس شکل‌ها و قسمت‌های مجزای رنگی به عنوان سوژه اصلی عکاس می‌باشند. اشکال بوجود آمده توسط برگ‌های زنبق آبی که تقریبا ثابت بوده و در پس‌زمینه قرار گرفته‌اند، یک ساختار و زمینه کلی بوجود آورده‌‌اند که تمرکز مخاطب را بر مجموعه‌ای از الگوها جلب می‌کنند.

عکاس در این صحنه نیز با استفاده از فیلتر قطبی بر روی لنز توانسته در کنار انعکاسی از رنگ‌های زیبا و غنی، پترن‌هایی را بر روی این رنگ‌ها قاب نماید.

تصویری دیگر:

 آموزش عکاسی طبیعت و شیوه های بهبود ترکیب بندی و نکته های مهم عکاسی در طبیعت

Photo by: Nolder Photography

4- تأکید بر موضوع ( Emphasize your subject ):

در ترکیب‌بندی استفاده صحیح از عناصر بصری به عنوان هدایت کننده چشم مخاطب به سمت سوژه اصلی اهمیت ویژه‌ای داد. قاب بندی موضوع به وسیله عناصر موجود در ترکیب بندی در چهار چوب قاب اصلی عکس [ قاب در قاب ] یکی از روش‌های موثر برای ساده سازی ترکیب‌بندی و تأکید بر موضوع اصلی می‌باشد. قاب یاد شده می‌تواند با چیدن المان‌های مختلف دور سوژه ایجاد شود. به عنوان مثال استفاده از پنجره‌ها، خطوط و اشکال منحنی طبیعی چون شاخه درختان و...

به طور معمول بهترین نتیجه زمانی به دست می‌آید که کنتراست مناسبی بین قاب و موضوع وجود داشته باشد. ( مثلا درختانی ضد نور دور یک قله نورانی )

مقاله آموزش عکاسی آموزش ترکیب بندی در عکاسی نحوه تاکید بصری بر روی موضوع در قاب عکاسی Emphasize your subject

یک راه دیگر برای جلب توجه مخاطب به موضوع اصلی استفاده از نور است. مانند نورپردازی نقطه‌ای روی موضوع، ایجاد یک روشنایی پشت سوژه و...

مقاله آموزش ترکیب بندی در عکاسی و نقش قاب در قاب و ایجاد اهمیت و توجه بصری روی سوژه اصلی 

Canon 5D III -  Canon 500mm f/4 L EF + 1.4x Canon EF Extender III - at 1/200, ISO 800

Red howler monkey, Tambopata National Reserve, Peru

بررسی عکس:

در عکس بالا موضوع ( میمون ) با طرحی از برگ‌ها در حالت غیر فوکوس و روشن شده توسط نور خورشید قاب‌بندی شده است. نور جزیی روی موضوع و کنتراست رمگی موضوع با کلیت قاب به جلب توجه به سوی سوژه کمک کرده است.

عکاس با استفاده از افزاینده فاصله کانونی 1.4X‌ از عمق میدان بوجود آمده بهترین استفاده را در قاب نمودن موضوع نموده است.

 

5- ایجاد انرژی - پویایی - بصری ( Create visual energy ):

همیشه به دنبال راهی برای انتقال حس به صحنه باشید. از خطوط و اشکال شیب‌دار و جهت‌دار و یا نقاط در جهات مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال خطی متشکل از درختان را در نظر گیرید که شاخه‌ها از جهات مختلف به آسمانی پر از ابر می‌رسند. اما مراقب باشید، انرژی زیاد به یک سمت چنانچه نسبت به سمت دیگر بیشتر باشد باعث ایجاد عدم تعادل خواهد گردید. یک مثال کلاسیک برای ان دویدن یک حیوان به سمت خارج قاب در مقایسه با دویدن آن به سمت درون قاب است.

القای حس تحرک ( Motion Blur )، خطوط و اشکال ترکیبی را ایجاد کرده که جذابیت بیشتری به تصویر خواهد بخشید.

مقاله آموزش ترکیب بندی در عکاسی پیرامون اهمیت ایجاد پویایی و انرژی در قاب عکس Canon 5D Mark III - 16–35mm f/2.8 L EF II - at 60 S, f/5

 Lago Pehoe, Torres del Paine National Park, Patagonia, Chile

بررسی عکس:

در عکس فوق ابرها با ایجاد خطوط قطری مبهوت کننده، چشم را به داخل کشیده و پویایی چشم‌نوازی را به قاب داده است.

تصویری دیگر:

مقاله آموزش ترکیب بندی در عکاسی طبیعت ترجمه محمد قدیمی

Canon 5D III - Carl Zeiss Distagon 21mm f2.8 T ZE + ND 0.6 - 66 S, f/20, ISO 100

 Frans van Hoogstraten

 

نویسنده: ایان پلانت
ترجمه: محمد قدیمی

 

در  سلسله مقالات بعدی سعی خواهیم نمود شما را با مطالب مهم و مفیدی که منتج به ثبت عکس‌هایی متفاوت خواهد گردید بیشتر آشنا نماییم

 

آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی قدیمی
دپارتمان آموزش عکاسی حرفه‌ای

{plusone}

آموزش عکاسی حرفه ای در کلاس های عکاسی حرفه ای آموزشگاه عکاسی قدیمی دارای دوره‌های آموزش عکاسی طبیعت و آموزش عکاسی حرفه ای طبیعت و آموزش و بهبود ترکیب بندی عکاسی حرفه ای طبیعت و مستند احتماعی و آموزش عکاسی حرفه ای عکاسی چشم انداز و تکنیک‌های عکاسی حرفه ای و تخصصی عکاسی و نورپردازی در عکاسی پرتره و فوتوشاپ برای عکاسان و مقالات آموزش تخصصی عکاسی و گروه های آموزش عکاسی و آموزشگاه عکاسی حرفه ای و عکاسی نجومی و آموزش سواد بصری در هنرهای تجسمی و ترجمه مقالات تخصصی عکاسی توسط محمد قدیمی

logo-samandehi
بالا